Tunne rintasi – tiedosta naiseutesi

Terveys

Terveelliset elämäntavat – hanki itsellesi jopa 10 elinvuotta lisää

Terveelliset elämäntavat - hanki itsellesi jopa 10 elinvuotta lisää

Suomessa eliniänodote on miehillä 79 vuotta, ja naisilla 85 vuotta. Nykyajan tuomat haasteet eivät kuitenkaan kannusta suomalaisia pitkään ja terveelliseen elämään. Tarjolla on niin paljon huonoja malleja, että terveellinen elämäntyyli on jopa harvinaista. Suomessa valtaosa ihmisistä on esimerkiksi ylipainoisia. Se tarkoittaa yli 25 painoindeksiä. 

Meillä on sinulle hyviä uutisia. Voit omalla toiminnalla parantaa kehon ja mielen terveyttä, jolloin ennaltaehkäiset kymmeniä vakavia sairauksia. Mitä nämä keinot ovat? Alla on kerrottu viisi (5) vinkkiä terveellisen elämän rakentamiseen. 

1. Terveellinen ruokavalio

Terveellinen ruokavalio on avain pitkään elämään. Ruokavalion tulee olla terveellinen, mutta myös monipuolinen. Sinun ei tarvitse totaalikieltäytyä herkuista – mutta valtaosa aterioista tulee olla laadukkaita. Erityisesti suolan ja rasvan käyttöä tulisi vähentää. Hyvä keino siihen on kasvisruokaan painottaminen – eli punaista lihaa vain kohtuudella.

Terveellinen ruokavalio koostuu:

  1. Kasviksia 500 g päivässä, jokaisella aterialla. 
  2. Suosi vähärasvaista lihaa, tai ota proteiini kasviperäisestä lähteestä.
  3. Syö hedelmiä 1-3 kertaa päivässä.
  4. Syö pähkinöitä tai siemeniä kourallinen, viisi kertaa viikossa.
  5. Pidä herkkupäivä maksimissaan kerran viikossa.

Tutkimuksilla on osoitettu, että terveellinen ruokavalio voi tuoda useita vuosia lisää jokaisen elämään. Verenpaine laskee, ja monelta sairaudelta vältytään.

2. Liikuntaa vähintään 30 minuuttia päivässä

Useat tutkimukset ovat osoittanut, että jo 30 minuutin päivittäisellä kävelyllä on merkittävä vaikutus terveyteen. Sen avulla voidaan ehkäistä tehokkaasti mm. Alzheimerin tautia, tyypin 2 diabetestä, aivohalvauksia sekä kehon tulehdustiloja. 

Kevyt kävely 90 – 120 sykkeellä on todistetusti hyvä valinta. Varsinaista hikiliikuntaa tulisi harrastaa vähintään muutama tunti viikossa. Sydän tarvitsee rasitusta, aivan kuten kaikki muutkin lihakset. Kävele joka päivä 30 minuuttia, ja harrasta hikiliikuntaa 1-3 kertaa vikossa vähintään tunnin verran. 

Liikunnan ohella tulee tehdä muitakin itselle mieluisia asioita. Kun stressi vähenee, oma keho voi paremmin. Onko intohimosi tietokonepelit? Tai kenties nettipelit? Muista nauttia myös näistä asioista, jos koet ne tärkeiksi. Uudet kasino odottavat sinua!

3. Pidä painoindeksi 18,5–24,9 välillä

Normaali painoindeksi on 19 – 25 välillä. Suomessa jopa 60% miehistä on ylipainoisia, ja naisista 45%. Ylipainoa perustellaan usein, että se on jokaisen oma valinta. Omasta ulkonäöstä tulee olla ylpeä. Se on totta, mutta siinä unohtuu yksi tärkeä asia – ylipaino voi viedä elämästä jopa 10 vuotta pois. 

Helpoin tapa painoindeksin laskemiseen on kohdat 1. ja 2. Syö terveellisesti, ja liiku säännöllisesti. Kenenkään ei tarvitse alkaa himoliikkujaksi. Sitä tärkeämpää on normaali, terveellinen elämäntapa – ja paino putoaa automaattisesti siinä samalla. 

4. Alkoholin käyttäminen kohtuudella

Alkoholi on myrkkyä elimistölle. Tunnetusti alkoholin liiallinen käyttäminen on avain monelle vakavalle sairaudelle.

Alkoholin liiallinen käyttäminen voi aiheuttaa esimerkiksi:

  • Neurologiset sairaudet
  • Psyykkiset sairaudet
  • Erilaiset syövät
  • Verisairaudet
  • Sydänsairaudet
  • Aivoverenvuoto
  • Rytmihäiriöt ja verenpaineen nouseminen

Valitettavasti edellä mainitussa listassa ei ole edes kaikki alkoholin aiheuttamat vakavat sairaudet. Kohtuullinen alkoholin käyttäminen tarkoittaa maksimissaan 14 annosta viikossa (miehet) tai 9 annosta viikossa (naiset). Suuria kerta määriä tulee välttää. 

5. Tupakoinnin lopettaminen

Tupakoinnista ei ole mitään hyötyä. Aikoinaan polttamista mainostettiin hyvänä asiana, mutta vuosien edetessä totuus on paljastunut. Yhdessä tupakassa on tuhansia syöpää aiheuttavia kemikaaleja. 

Tupakointi voi aiheuttaa muun muassa keuhkosyöpää, kroonisen keuhkotulehduksen, impotenssia, näön heikkenemistä sekä verenkierron häiriöitä. 

Kun tupakoinnin lopettaa, on tuloksia nähtävissä jo 2 viikossa. Silloin verenkierto alkaa parantumaan, hajuaisti paranee sekä verenpaine laskee. Vieroitusoireet kestävät yleensä 3-4 viikkoa, jonka jälkeen tilanne helpottaa. Se on todellakin sen arvoista. 

Mitä muita vinkkejä on pitkään elämään?

On todistettua, että positiivinen elämänasenne pidentää elinvuosia. Ihmisen elimistö on psykofyysinen kokonaisuus – joten tämä ei ole pelkkä urbaanilegenda. Pyri keksimään joka päivä muutamia asioita, jotka on tehnyt sinut iloiseksi. 

Toinen tärkeä asia on stressitön elämä. Stressaaminen heikentää immuuni- ja hormonituotantoa, mikä aiheuttaa monia sairauksia. Tarvittaessa stressiä voi lievittää lääkkeillä tai psykoterapialla. Stressi tappaa on valitettavasti tosiasia.

Suositellut Artikkelit