Tunne rintasi – tiedosta naiseutesi

Nais Terveys

5 terveysvinkkiä erityisesti naisille

Monet tekijät vaikuttavat kehomme ja mielemme terveyteen, myös sukupuoli. Osa sairauksista koskettaa vain naiseksi tai mieheksi syntyneitä, mutta sen lisäksi terveysmaailmassa on vallalla huolestuttava ilmiö, jossa mies nähdään perustyyppinä, johon kaikki perustetaan. Tämä voi johtaa siihen, että sairaudet jotka oireilevat eri tavalla naisilla, jäävät diagnosoimatta tai saavat väärää hoitoa. Esimerkiksi sydäntaudeissa oireet ovat erilaisia naisilla kuin miehillä, mikä tulisi ottaa huomioon varsinkin kun ikääntyvistä suurempi prosenttiosuus on naisia.

 

Keskiverto suomalaisnainen syö hiukan terveellisemmin ja liikkuu enemmän kuin keskivertomies. Miehet myös käyttävät alkoholia rankemmin, vaikka tämä kuilu onkin pienentynyt viime vuosikymmenien aikana. Tämä tarkoittaa että ylipainosta ja alkoholista aiheutuvat sairaudet kertyvät enemmän miehille, mistä johtuen erilaiset terveysvinkit ovat tarpeellisia eri sukupuolille. Tähän artikkeliin kokosimme terveysvinkkejä erityisesti naisen kehoon syntyneille.

 

Nuku enemmän

 

Riitättävästi nukkuminen on yksi avaimista terveeseen elämään. Unen määrä vaikuttaa verensokerin pysymiseen tasaisena, vastustuskykyyn, muistin toimintaan, näläntunteen tasoittumiseen, painonhallintaan sekä mielialaan. Painonhallintaa riittävä uni tukee hyvin, sillä univaje lisää napostelua ja vähentää halua harrastaa liikuntaa. Nukkuminen myös vähentää stressiä, mikä vaikuttaa sekin osaltaan painonhallintaan.

 

Yksi huonosti nukuttu yö ei kaada maailmaa ja asiantuntijat suosittelevatkin unettoman yön jälkeen elämään seuraavan päivän täysin normaalisti. Tämä tarkoittaa sitä, että päiväunia ei tulisi ottaa sillä se voi altistaa unettomuuden noidankehälle. Nukkumisaikataulu tulisi pyrkiä pitämään mahdollisimman tasaisena. Tämä tarkoittaa että iltapäivä pitäisi päiväunien sijaan viettää lempiharrastusten parissa. Jos lempiharrastuksiisi kuuluu nettikasinoiden pelaaminen, voit tutustua parhaisiin Zimplerkasinoihin täällä!

 

Jos syöt vitamiinilisiä, keskustele niistä lääkärisi kanssa

 

Moni suomalainen syö vitamiinilisiä ja vaikka osa niistä, kuten D-vitamiini meille pohjoisessa asuville, ovat hyödyllisiä, pitäisi uuden vitamiinilisän aloittamisesta keskustella aina lääkärin kanssa. Osa vitamiineista voi olla haitallisia yliannostuksena ja ne voivat myös vaikuttaa lääkkeiden toimimiseen. Varsinkin vakituisella lääkityksellä olevan tulisi tarkistaa, miten vitamiinilisät toimivat lääkkeen kanssa yhteisvaikutuksessa.

 

Kaikenikäisille naisille vitamiineista D-vitamiinin lisäksi hyödyllisin on rauta, mutta edes sen puutetta ei kannata mennä diagnosoimaan itsenäisesti. Jos tunnistat itselläni raudanpuutteen oireita, kannattaa käydä mittauttamassa hemoglobiini ja ferritiini lääkärissä verikokeella. Jos raudanpuute todetaan, se korjataan rautakuurilla lääkärin ohjeiden mukaisesti.

 

Ajattele tulevaisuuttasi

 

Suurin osa nuorista naisista on terveitä. On kuitenkin tärkeää tehdä valintoja, jotka tukevat terveyden jatkumista vielä vanhemmalla iällä. Esimerkiksi suolan vähentäminen on hyvä teko tulevaisuutta varten, sillä melkein puolilla yli 45 vuotiaista naisista on korkea verenpaine.

 

Myös dementia on tauti jota voi torjua tarpeellisella liikunnalla nuoruudessa ja keski-iässä. Hyvässä fyysisessä kunnossa keski-iässä olleet sairastuvat dementiaan huomattavasti harvemmin ja nekin, jotka sairastuvat, saavat oireita vasta paljon myöhemmin.

 

Syö enemmän täysjyvää

 

Suomalaisessa ruokakulttuurissa on tapahtunut erikoinen muutos: nuoret ihmiset eivät enää syö yhtä paljon täysjyvää kuin vanhemmat sukupolvet. Tämä on huolestuttavaa, sillä täysjyväviljalla on runsaasti eri terveysvaikutuksia. Täysjyvällä tarkoitetaan sitä, että kaikki syötäväksi kelpaava osa jyvästä, eli kuorikerrokset, alkio ja ydin, hyödynnetään kun siitä tehdään vaikkapa leipää tai puuroa. Täysjyvä sisältää runsaasti kuitua, vitamiineja ja kivennäisaineita, sekä on ravintoainetiheydeltään parempi kuin valkoinen vilja.

 

Täysjyvän syöminen pienentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin, 2-tyypin diabetekseen ja syöpään. Sen lisäksi se auttaa painonhallinnassa ja parantaa suoliston toimintaa. Muutamien tutkimusten mukaan täysjyväviljaa nauttivat jopa elävät muita pidemmän elämän. Painonhallinnassa täysjyvä auttaa pitäen ihmisen kylläisenä pidempään.

 

Tiedä, milloin pitää taukoa

 

Burnout eli työuupumus on nuorten naisten kansantauti, tai ainakin siltä se alkaa vaikuttaa viimeisen vuosikymmenen aikana. Millenniaalit, eli 1980-luvun alun ja 1990-luvun puolivälin välillä syntyneiden sukupolveen kuuluvat, potevat työuupumusta enemmän kuin aiemmat sukupolvet koskaan. Nykyään on normaalia että työ viedään kotiin asti ja läppärin tai puhelimen kautta ollaan aina tavoitettavissa. Koronan aikana työt siirtyivät monella kokonaan kotiin ja työajan ja vapaa-ajan ero hämärtyi.

 

Työuupumukselle ei ole lääketieteellistä diagnoosia, mutta sitä ollaan alettu ymmärtää paremmin viime aikoina. Asiasta on puhuttu enemmän ja nykyään uupuneiden on helpompi myöntää tarvitsevansa lomaa. Terveyden peruskiviä onkin tasapaino kaikessa: työssä ja levossa, ruokavaliossa, liikkumisessa ja lepäämisessä. Kukaan ei voi välttyä kaikilta sairauksilta tai kolotuksilta, tai elää ikuisesti. Tekemällä hyviä valintoja ja kuuntelemalla kroppaansa kun se viestii jotain, voi kuitenkin parantaa elämänlaatua, vähentää lääkärireissuja ja ehkä jopa elää pidempään.

Suositellut Artikkelit